top of page

I en banebrytende utvikling for bærekraftig transport har den nyeste elektriske lastebilen, Scania P230, gjort sitt inntog hos D. Danielsen i Rogaland. Dette er ikke bare en elektrisk lastebil, men også den første i sitt slag som er utstyrt med thermo-teknologi i regionen. Denne nyskapende lastebilen markerer et betydelig skritt mot å redusere karbon avtrykket i transportsektoren.


Med økende bekymring for klimaendringer og miljøpåvirkning, har transportindustrien vært under press for å finne mer miljøvennlige alternativer. Scania P230 tar denne utfordringen på alvor ved å tilby en hel-elektrisk lastebil som kombinerer ytelse og bærekraft. Den elektriske drivlinjen eliminerer direkte utslipp av skadelige stoffer, samtidig som den gir imponerende dreiemoment og akselerasjon.


T.v Hovedeier Terje Danielsen, daglig leder Eivind Storli, Kenneth Stava daglig leder Svipp

Det som setter Scania P230 enda et skritt foran, er implementeringen av thermo-teknologi. Dette innovative systemet gjør det mulig å opprettholde riktig temperatur i lasterommet, selv når lastebilen er i drift. Dette er spesielt viktig for transporter som involverer varer som krever en konstant kjøle- eller fryse temperatur. Ved å kombinere elektrisk fremdrift med thermo-teknologi, viser D. Danielsen sitt engasjement for å levere varer på en miljøvennlig måte uten å gå på akkord med kvalitet og sikkerhet.


Scania P230 gir også fordeler for selskapets økonomi. Den lave driftskostnaden på grunn av reduserte drivstoffutgifter og færre behov for vedlikehold bidrar til en bærekraftig økonomisk profil. I tillegg kan D. Danielsen dra nytte av ulike insentiver og subsidier som tilbys av myndighetene for å fremme bruk av elektriske kjøretøy.


Som den første elektriske lastebilen med thermo i Rogaland, setter Scania P230 en inspirerende presedens for andre transportører i regionen. Den demonstrerer at bærekraftig transport ikke bare er en drøm, men en oppnåelig realitet som kan være gunstig for både miljøet og selskapets bunnlinje. D. Danielsen har tatt et viktig skritt mot en grønnere fremtid ved å ta i bruk denne nyskapende teknologien, og det er håp om at flere i bransjen vil følge etter, noe som vil hjelpe med å forme en mer miljøvennlig transportsektor.


Denne nyskapende lastebilen markerer et betydelig skritt mot å redusere karbon avtrykket i transportsektoren.




Svipp transport, Ådne er med i trekningen til å bli årets RAUS medarbeider

Ådne er åpen og hjelpsom han har vært hos oss i SVIPP som lærling siden mars 2022.


Han kom fra Rennesøy Trafikk, der han begynte på sin lære periode og skal ta fagbrevet nå før sommeren.


Når han ikke er på jobb – så bruker han all sin fritid som frivillig med å hjelpe andre ungdommer i Klepp Kristelig Ungdomsforening og en ungdomsgruppe, Bore.


Kollegaene som har forslått Ådne sier dette om han:


Alltid hjelpsom og tar ansvar. Er veldig snill og empatisk ovenfor sine medarbeidere. Behjelpelig, fleksibel og bidrar til et godt og inkluderende arbeidsmiljø.

Ådne vil bli med i hovedtrekning til å bli årets RAUS medarbeider 2023.


Hva er RAUS prosjektet?

RAUS prosjektet er et felles prosjekt for våre ansatte der alle er delaktige. Prosjektet startet i 2020 og hadde som mål å redusere sykefravær og skape et godt og positivt arbeidsmiljø.


For å oppnå målsetningene om et godt arbeidsmiljø og mindre sykefravær har vi følgende verdier som vi skal jobbe etter:


Respekt - Ansvar - Utvikling - Selvstendighet


Vi jobber alle med å være RAUS


Radoslaw fra RG transport kjører fast for oss i Svipp og har nettopp fått seg hel elektrisk Ford E-Transit.

Radoslaw her med sin helt nye Ford E-Transit. Med en rekkevidde på inntil 318km så gir denne nok til å klare en hel dag på kjøring i nærområdet.

Radoslaw begynte å kjøre for Svipp 1. mars og trives allerede. Han forteller når vi prater sammen om et veldig godt arbeidsmiljø med veldig gode kolleger der alle er hyggelige og inkluderende.

Han har alltid vært interessert i biler noe han tror henger sammen med at hans far er bilmekaniker. Og siden han også er veldig glad i å kjøre bil så var det naturlig å gå inn i transportbransjen.


Savner du fossil dreven bil? Nei det gjør jeg ikke, det er mye bedre komfort i denne, ingen motorstøy, merker ingenting til vibrasjoner, god nok rekkevidde. Hva er det å savne?


Ford oppgir en rekkevidde på opptil 318 km på en enkelt lading. Radoslaw forteller selv om på vinteren er rekkevidden lavere der han ligger på litt under 200 km på en enkelt lading. Men han klarer seg fortsatt fint på kjøring i distriktet.


Fremtiden er elektrisk, det er mindre vedlikehold og høyere komfort

Svipp har i en stund hatt elektrisk varebil og har bare gode tilbakemeldinger. Og en vil fremover også i lastebil parken se elektrifisering.



bottom of page