top of page

Glenn Braadland, Branch Manager i JAS Worldwide Norway AS, og Kenneth Stava, daglig leder i Svipp AS, håndhilser og overleverer den nye Volvo FM Electric til JAS Worldwide Norway AS. Foto: Sindre Ross
Glenn Braadland, Branch Manager i JAS Worldwide Norway AS, og Kenneth Stava, daglig leder i Svipp AS, håndhilser og overleverer den nye Volvo FM Electric til JAS Worldwide Norway AS. Foto: Sindre Ross

Vi fikk tidligere denne uken levert ny elektriske Volvo. Den nye lastebilen er helfoliert i kundens farger og logo, skal gå fast på oppdrag for kunde.


Volvo FM Electric er en smidig og kraftfull lastebil utviklet for krevende transportoppdrag i og rundt bymiljøer. Med en rekkevidde på opptil 300 kilometer og betydelig lavere støynivå, er den ideell for dagligvareleveranser, containertransport, krantjenester og annet volumtransport i urbane områder. I tillegg til lave utslipp bidrar den til et bedre arbeidsmiljø – både i førerhuset og for omgivelsene.


Tilpasset og profilert for kunde

Lastebilen er levert av Trucknor, og påbygget er levert av Ekeri Norge AS. Klisterdekor AS har stått for profileringen, og resultatet er en moderne og synlig lastebil som både ivaretar kundens profil og våre krav til funksjonalitet og bærekraft. Bilen skal gå fast i distribusjonstjeneste, og markerer starten på en ny elektrisk æra for Svipp.


Kine med den nye Volvo FM Electric, som hun kjører for kunde. Foto: Sindre Ross
Kine med den nye Volvo FM Electric, som hun kjører for kunde. Foto: Sindre Ross
Stillegående og presis

Kine, som nå har kjørt sine første oppdrag med den elektriske Volvoen, er svært fornøyd:– Det er helt stille i førerhuset. Det gir en mye roligere opplevelse gjennom hele arbeidsdagen. I tillegg er styringen utrolig presis – den gir en helt annen følelse av kontroll sammenlignet med de eldre Volvoene, forteller hun.

Hun er også nysgjerrig på hvordan ladingen vil påvirke hverdagen:– Jeg er spent på hvor ofte det vil være nødvendig å lade, men det blir lærerikt. Dette er nytt for oss alle, og jeg gleder meg til å bli godt kjent med bilen.

 


Svipp er stolte av å være tidlig ute med elektrisk tungtransport, og vi ser på dette som et viktig bidrag til å redusere klimautslipp fra vår transportvirksomhet. Samtidig opprettholder vi den høye kvaliteten på leveransene som kundene våre forventer. Vi takker alle involverte partnere for et godt samarbeid.


Vi ønsker Kine lykke til på veien – og ser frem til mange stillegående, utslippsfrie kilometer fremover.

 

Kilder:

Volvo Trucks, "Volvo FM Electric," Volvo Trucks Norge

Trucknor, Ekeri Norge AS og Klisterdekor AS (leverandørdata via Svipp)


*Denne artikkelen er generert ved hjelp av ChatGPT.




Eivind Storli, daglig leder i D. Danielsen AS, og Kenneth Stava, daglig leder i Svipp AS, håndhilser og overleverer den nye Volvo FM460 LBG til D. Danielsen. Foto: Sindre Ross.
Eivind Storli, daglig leder i D. Danielsen AS, og Kenneth Stava, daglig leder i Svipp AS, håndhilser og overleverer den nye Volvo FM460 LBG til D. Danielsen. Foto: Sindre Ross.

Svipp tar et viktig skritt mot grønnere transportløsninger med lanseringen av sitt første gassdrevne kjøretøy – en Volvo FM460 LBG drevet av (flytende biogass). Den nye lastebilen, som er helfoliert i kundens farger, vil gå fast i distribusjonstjenester. Vi gratulerer både sjåfør og kunde med den flotte nyanskaffelsen. Samtidig takker vi D. Danielsen for et godt og langsiktig samarbeid.


Den nye Volvo FM460 LBG tar seg svært bra ut i kundens dekor, og vil utvilsomt være et synlig og iøynefallende kjøretøy på norske veier. Lastebil er levert av Trucknor, påbygg er levert av Ekeri Norge AS, og aggregat- og frysesystemet er levert av Termosenteret. Svipp er svært tilfreds med kvaliteten på alle de ulike komponentene som er levert, og takker for leveransen.


Karbonnøytral transport med LBG

Det er et stort steg for Svipp å ta i bruk et gassdrevet kjøretøy, og det markerer vårt engasjement for bærekraftig transport. Volvo FM460 LBG er et fullstendig karbonnøytralt kjøretøy når man ser på utslippene fra tank til hjul. Den gassdrevne Volvo FM-motoren har samme effekt og dreiemoment som våre dieselmotorer, men med langt lavere utslipp. Ved å bruke fornybar biogass og HVO (hydrogenisert vegetabilsk olje) kan kjøretøyet oppnå karbonnøytral drift, og dermed bidra til å redusere de samlede utslippene fra vår transportflåte.



Kristine Holen med den nye Volvo FM460 LBG, som hun kjører på ruten mellom Stavanger og Haugesund. Foto: Sindre Ross
Kristine Holen med den nye Volvo FM460 LBG, som hun kjører på ruten mellom Stavanger og Haugesund. Foto: Sindre Ross

Lastebilen er et suverent arbeidsverktøy

Kristine Holen, som kjører den nye Volvoen på ruten mellom Stavanger og Haugesund, deler sin begeistring for det nye kjøretøyet. Hun trekker frem det elektriske kjøl- og fryse systemet som levert av Termosenteret som et av de beste aspektene ved lastebilen. Kristine er imponert over hvor raskt systemet kjøler ned og når fryse temperatur på bare noen minutter – og ikke minst er det stille, noe som gir et bedre arbeidsmiljø.

Den nye lastebilen er også bygget for å imøtekomme kundens krav. Den er utstyrt med et 21-pallers påbygg og 3 akslet som gir økt lastekapasitet. Kristine setter også pris på de elektriske gardinene bak i skapet, som hindrer at kald luft trekker ut og dermed forbedrer temperaturkontrollen. En annen praktisk detalj er stigen på sidene, som gjør det enklere å komme seg opp i lastebilen.


Med dette kjøretøyet tar Svipp et nytt skritt mot å møte kundens behov for økt kapasitet og effektivitet i distribusjonstjenestene. Den nye lastebilen gir ikke bare bedre miljøprestasjoner, men også høyere lastekapasitet, noe som gjør den til et ideelt valg for ruten mellom Stavanger og Haugesund.


En grønnere fremtid starter med handling – og Svipp er klar for å ta neste steg.


Kilder:

Volvo Trucks, "Volvo FH Gas-powered," Volvo Trucks Norway


*Denne artikkelen er generert ved hjelp av ChatGPT.






- Blir en av Norges første fossilfrie transportør fra 1. januar 2025!

Svipp AS er stolte over å kunngjøre at de fra 1. januar 2025 vil bli en av Norges aller første transportører som opererer helt uten fossile drivstoff. Dette banebrytende tiltaket markerer et betydelig skritt i selskapets langsiktige satsing på bærekraft og grønne løsninger.


Fra og med 1. januar 2025 vil Svipp gjennomføre et historisk skifte ved å konvertere hele sin flåte, som i dag benytter konvensjonell diesel, til bruk av HVO100. Denne avanserte biodieselen, levert av Circle K, er laget utelukkende av avfallsbaserte råvarer og oppfyller de strenge kravene i standarden EN 15940. Med opptil 90 % lavere CO2-utslipp sammenlignet med tradisjonell diesel, og fullstendig fri for palmeolje og tilhørende biprodukter, representerer HVO100 et bærekraftig og fremtidsrettet valg.


Kenneth Stava, daglig leder i Svipp, jobber aktivt med miljøtiltak gjennom selskapets miljøfyrtårn-sertifisering og utforsker bruk av nye typer drivstoff.
Kenneth Stava, daglig leder i Svipp, jobber aktivt med miljøtiltak gjennom selskapets miljøfyrtårn-sertifisering og utforsker bruk av nye typer drivstoff.

Kenneth, daglig leder, sier: "Bærekraft er viktig for oss, og vi vet at det ikke holder å bare prate om ansvar – vi må også vise det i praksis. Overgangen til HVO100 er et steg i riktig retning, og vi ønsker å demonstrere at effektiv transport kan gå hånd i hånd med miljøansvar. Vi håper flere i bransjen vil gjøre det samme."


Som en del av selskapets fremtidige satsinger, forbereder Svipp også et tyngre kjøretøy som skal drives av biogass. Dette vil være operativt fra årsskiftet og ytterligere styrke selskapets mål om å redusere klimagassutslipp. “Biogass er et viktig steg mot en mer bærekraftig fremtid, og vi ser frem til å inkludere denne teknologien i vår drift,” legger Stava til.


Med denne satsingen tar Svipp ledelsen innen bærekraftige transportløsninger i Norge. Selskapet håper at initiativet vil inspirere flere i bransjen til å gjøre tilsvarende tiltak og bidra til en grønnere og mer ansvarlig transportsektor.

bottom of page